Culturele diversiteit

 

Van Radicaal naar amicaal

Polarisatie en radicalisering zijn belangrijke thema's in onze huidige samenleving. We leven in een tijd waarin het rechtsextremisme groeit en terroristen via manifesten oproepen tot nog meer haat. Docenten en jongerenwerkers gaan het gesprek over polarisatie en radicalisering met jongeren graag aan, maar weten vaak niet hoe. Het boek Van radicaal naar amicaal biedt hulp, verdieping en tools om te kunnen omgaan met polarisatie en radicalisering in de klas en in de wijk.

Bestel het hier

 

 

 

365 Dagen Nederlander

Drieënveertig jaar is Naeeda Aurangzeb al Nederlander. En al drieënveertig jaar lang, 365 dagen per jaar wordt ze ongevraagd blootgesteld aan opmerkingen en goedbedoelde doch misplaatste grapjes over haar culturele achtergrond en religie. Er wordt getwijfeld of ze wel Nederlands genoeg is, of ze te vertrouwen is. Of ze écht zo ruimdenkend is, of toch een wolf in schaapskleren? ‘Geef dan eens een voorbeeld van zo’n nare opmerking,’ vragen haar witte collega’s en vrienden geregeld als ze probeert haar ervaringen te delen. Achteraf weet je precies wat je eigenlijk had moeten antwoorden, maar op het moment zelf val je stil. Het zijn namelijk vaak vrij alledaagse opmerkingen, maar ze elke dag, week in, week uit moeten horen gaat een mens niet in de koude kleren zitten.

Bestel het hier

 

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg geeft inzicht in deze vaardigheden. Het boek bestaat uit drie delen. Feiten en algemene principes in relatie tot cultuur, context en gezondheid komen in het eerste deel aan de orde. In het tweede deel wordt de problematiek besproken van specifieke doelgroepen van interculturele gezondheidszorg, zoals allochtone kinderen, jongeren en ouderen. In het derde deel komen de rollen en verantwoordelijkheden van verschillende zorgprofessionals en intermediairs aan bod: onder andere de huisarts, de apotheekmedewerker, de psycholoog en de voorlichter eigen taal en cultuur. Dit deel sluit af met de stand van zaken van de interculturalisatie van de zorg.

Bestel het hier

Culturele diversiteit in de klas

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Wat betekent deze diversiteit en de permanente beweging van de samenleving voor het Nederlandse onderwijs, de scholen en de leraren? Culturele diversiteit in de klas geeft antwoord op de vraag hoe leraren recht kunnen doen aan de culturele verschillen in hun klas.

Bestel het hier

Jeugdliteratuur door de oven van etnisch-culturele diversiteit

Kinderen verlangen naar verhalen. Verhalen bieden hen een inkijkje in zowel vertrouwde als nieuwe werelden en vergroten zo stukje bij beetje hun kennis van de werkelijkheid. Maar wat nou als de verhalen die kinderen lezen slechts een deel van de werkelijkheid, en van de mensen daarin, belichten? Wat als die verhalen sommige mensen steeds opnieuw en andere mensen zelden of nooit afbeelden? Wat als de beeldvorming dus vervormd, beperkt of eenzijdig is? Wat doet dit met het zelf- en wereldbeeld van lezende kinderen? Hoe kan je daar als leesbevorderaar mee omgaan? In "Jeugdliteratuur door de lens van etnisch-culturele diversiteit" nemen Sara Van den Bossche en Anne Klomberg van Universiteit Tilburg de etnisch-culturele diversiteit in Nederlandstalige jeugdliteratuur onder de loep.

Bestel het hier

Aan de slag met diversiteit

Aan de slag met diversiteit voorziet in een behoefte van beroepskrachten in de dienstverlening. Dit boek geeft een concreet handvat om beter om te gaan met culturele diversiteit.

Het boek maakt zowel de verschillen als overeenkomsten helder in denken en doen tussen mensen met een verschillende culturele achtergrond. Voor een beter contact met de ander is een nieuwe manier van denken nodig over vraagstukken op het gebied van diversiteit: het diversiteitsdenken.

Bestel het hier

Disversiteit, identiteit en de culturele wars

Diversiteit – het lijkt een nieuw toverwoord. Eurocommissaris (en PvdA-coryfee) Frans Timmermans verklaarde op Junckeriaanse wijze dat men ‘divers zal zijn’ of ‘niet zal zijn’. Als alternatief noemde hij ‘oorlog’. Het zijn apocalyptische woorden. Wat betekenen ze en is er überhaupt een onomstreden definitie van diversiteit? Waar komt dit diversiteits-denken plots vandaan? Is het nuttig? Over welke soort diversiteit gaat het? Elke soort? Dat kan nauwelijks de bedoeling zijn – een samenleving met moordenaars, kinderverkrachters, racisten en nazi’s zal niemand voor ogen hebben, hoe ‘divers’ ook… Betekent ‘diversiteit’ dat achtergestelden nu een stem krijgen? Als dat zo is, wie zijn dat dan? Tegenwoordig worden ‘mensen van kleur’ afgezet tegen ‘witten’. Diversiteit is vaak een strijdkreet om institutioneel racisme aan te kaarten.

Bestel het hier