GeZIEN | Waar kunst en cabaret elkaar vinden

Wat iedereen moet ZIEN

 

Sinds ik mezelf heb toegestaan minder productief te zijn in de luwte van de rat race, die ons westerse leven is, zie ik veel.
Vooral veel culturele zaken. 
Zo zag ik in de Kunsthal in Rotterdam de verbazingwekkend kleurrijke en uitvergrote uitsneden uit de dagelijkse familie- en vriendenkring van Doron Langberg, een jonge queer Israëlische kunstschilder. Op een geweldige manier tentoongesteld: niet een aantal werken bij elkaar op één wand, maar veel ruimte eromheen, zodat elk groot schilderij helemaal tot zijn recht kwam! Wauw!!!

En vorig jaar zag ik het verontrustende, maar geweldige toneelstuk DISGRACED (Ayad Akhtar) door de groep Black sheep can fly. Disgraced roept de indringende vraag op of we ons ooit kunnen losmaken van onze afkomst en identiteit.
De cast was zonder uitzondering geweldig. De hoofdrol werd gespeeld door Saman Amini, die op 11 jarige leeftijd uit Iran naar Nederland kwam.
Ik las dat hij vorig seizoen ‘het beste cabaretprogramma’ van het seizoen had gemaakt. En dat daar een reprise van kwam. Geïmponeerd door zijn acteertalent was ik erg benieuwd. Dus ik ging naar Theater De Veste om ‘Saman Amini’s Integratieplan’ te beleven.
Een strak geregisseerde, geweldig vormgegeven klap in mijn gezicht: dát is ‘cabaret’. Saman Amini is op zoveel gebieden getalenteerd. Hij rapt, zingt, vertelt, speelt op een elektrische piano.
Hij bespeelt het publiek, blijft meestal dicht bij zichzelf en weet dat -ook bij de zoveelste keer dat hij dit programma- te laten lijken of het de eerste keer is. Goed ingespeeld. Maar theater is ook: herhaalbaarheid.
Ik ben zo benieuwd wat hij verder gaat doen. Ik blijf hem volgen, omdat ik hem wil ZIEN!

(Hopelijk wordt dit programma op TV uitgezonden. Iedere Nederlander en Medelander moet dit zien!)

*

René Roza

 

Levensgenieter, theaterdier en teveeldenker.
Neemt bij ZIEN het item geZIEN en OngeZIEN voor zijn rekening.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.